TeleComputing satser i Singapore

TeleComputing har en betydelig kundemasse med virksomhet i Asia, særlig innen shipping og offshore. For å sikre enda bedre nærhet og tilgjengelighet overfor kunder i denne regionen, har TeleComputing nå åpnet kontor i Singapore.

Gunnar Weld fra vårt hovedkontor i Asker har flyttet til Singapore og skal lede kontoret vårt der. Gunnar bringer med seg 16 års erfaring fra TeleComputing, hvor han har hatt ulike lederroller innenfor teknologi og rådgivning. Fra kontoret i Singapore vil TeleComputing kunne gi våre kunder i regionen lokal support og onsite-service, samt rådgivning og IT-driftstjenester. 

Vi har tatt en prat med Gunnar hvor han forteller litt om oppstarten av vårt nye kontor og hvordan det er å jobbe i Singapore.

Hvordan er det å starte opp en ny avdeling og hvilke utfordringer har oppstått underveis?
Oppstart har vært relativt problemfritt. Vi valgte å etablere kontoret i samme lokaler som et norsk selskap som har samme eier som TeleComputing. Selskapet står for HR og tar regnskapsbiten for kontoret vårt.

Men veldig god støtte fra Norge har vi klart å etablere et fullverdig selskap på veldig kort tid. 

Hvordan har det vært for deg å flytte fra Asker-kontoret til Singapore?
Når man flytter alene til et nytt land med en fremmed kultur, vil det alltid ta noe tid før man finner seg til rette. Jeg bodde først på hotell i noen uker til jeg fant en fin leilighet ca 2,5 km fra jobben.

Etter innkjøp av elsykkel tar det nå ca. 10 minutter å komme seg fra leiligheten til kontoret. 

Singapore har en mengde mennesker som er i samme situasjon som meg. Man reiser hit for å jobbe i en periode uten sosialt nettverk. Det finnes en «app» for alt her i Singapore; også for å løse «ensomhet». I appen kan man enkelt melde seg på alle mulige eventer og aktiviteter, som fra Yoga, dataspill, dykking, fest og sport.

Personlig er jeg med i en «volleyballklubb» (MultiNational Team), og spiller squash et par ganger i uka. 

Alt i alt har opplevelsen vært positiv for meg personlig. Klimaet er heller ikke å forakte. 

Hvor mange ansatte er dere og hvordan er jobbhverdagen dere?
Vi har startet opp veldig forsiktig. Boon Kong Choo ble vår første ansatte. Han har 8 års bakgrunn fra BW Offshore og svært bred erfaring.

Deretter kom Joakim Eriksson fra TeleComputing Sverige. Han er senior på nettverk og tok CCIE sertifiseringen omtrent på veien til Singapore.

Primært følger vi opp kundene i regionen. Kundene tar kontakt med support og vi bistår dem om de står fast. Mye av oppgavene våre går på å bistå TeleComputing Asker med å løse oppgaver på norsk nattetid.

Det kan være migrering av servere, diskutvidelser, patching, oppgradering og prosjektarbeid. Vi er nå veldig involvert i modernisering av 149999 miljøet til TeleComputing. 

Vi har ingen direkte førstelinje support, men hvem vet hva tiden vil bringe.

Vi starter kl 0800 (0100 norsk tid) og jobber til kl 17-18 på kvelden. Som nevnt er vi en mellomting mellom prosjekt og drift, så arbeidsoppgavene er varierte og stort sett spennende.

Vi har 42 timers arbeidsuke der vi skal jobbe 8,5 timer pr. dag fra mandag til og med torsdag, og 8 timer på fredager.

Miljøet oss gutta mellom er veldig godt og vi bistår hverandre hele tiden med å løse oppgavene våre.

Er det store kontraster/stor forskjell fra å jobbe i Norge?
Man tenker fort at Singapore og Asia har helt andre arbeidsvilkår enn i Norge. Det bildet stemmer ikke helt. De har forsikringsordninger og relativt normal arbeidstid her.

Det er normalt å jobbe fra 9-10 timer hver dag, men da er lunsj inkludert i arbeidstiden. Og her spiser man lange lunsjer. Som regel tar man lunsjbuss til en eller annen «foodcourt» for å spise.

Det å jobbe på natta norsk tid gjør jo at det blir mindre press og stress. Vi må alltid påse at vi har ledig kapasitet til å håndtere eventuelle kundehenvendelser. Derfor blir arbeidsdagene preget av at vi kan jobbe mer uforstyrret og konsentrert, og på den måten kan levere effektivt og med kvalitet.

Hvor er våre kunder lokalisert i Østen og hva betyr denne etableringen for dem
Kundene våre melder at de opplever større trygghet ved å ha TeleComputing representert i nærmiljøet. De merker godt at vi har fokus på dem, og opplever at vi nå forstår hvilke utfordringer de står overfor.

Forhåpentligvis har vi utgjort en forskjell i leveransekvaliteten fra TeleComputing.

Vi har en del kunder lokalisert i Singapore, men også i Jakarta (Indonesia), Manilla (Filipinene), Johor (Malaysia), Kina og Sør-Korea.

I Sørøst-Asia er det korte avstander og veldig enkelt å fly mellom lokasjonene.

Hva er målsetningen med etableringen av kontoret?
Vårt fokus er:

Bli et komplett kompetansesenter som kan:

  • Være rådgivere og drive support og vedlikehold mot våre kunder i regionen.
  • Bistå support/drift med håndtering av innkommende incidents norsk nattetid. (alle kunder)
  • Bistå alle avdelinger i ITSD når oppgaver hoper seg opp.
  • Overta eller avlaste oppgaver som løses norsk kveld/nattetid.
  • Bidragsytere i prosjekt

Nåsituasjon:
Nå har vi et tilnærmet fullverdig kompetansesenter som bidrar overfor alle avdelinger i ITSD. Vi gir også TeleComputing Sverige nettverksstøtte. 20% av tiden til nettverkskonsulent er satt av til arbeid mot TeleComputing Sverige.

Personell med kortfattet kompetanseprofil:
Allroundkompetanse : Boon Kong Choo

  • Universitetsutdannelse
  • Lang og bred erfaring fra både Prosafe og BWO
  • Meget god grunnleggende forståelse for IT
  • Meget god forståelse for serverdrift
  • God forståelse nettverk
  • Meget god applikasjonsforståelse
  • God forståelse for TeleComputings klientleveranser

Nettverk: Joakim Eriksson

  • 8 års erfaring fra TC Sverige
  • CCIE routing and switching fra august 2015

Leder: Gunnar Weld

  • 15 års fartstid fra ulike avdelinger i TeleComputing Norway.
  • Generelt god forståelse for våre leveransemodeller
  • «Kulturbærer»