BAK FORHENGET PÅ SF BIO SKAPER TELECOMPUTING MAGI

Til tross for hjemmekino trenden, har SF Bio lojale besøkende på de 36 teatre og kinoene. Billettsalget har fortsatt rekord. SF Bio er i vekst og har en høy endringshastighet bak forhenget, som krever en stabil IT-drift og en leverandør med effektive endringsprosesser. I TeleComputing har SF Bio funnet en ekte partner som tar seg av alt fra arbeidsplassen til nye, tilpassede løsninger for digital filminformasjon.


Netflix, TiVo og TV i skyen i all sin prakt, men når svenskene vil ha en ekte filmopplevelse, er det fortsatt de store teatrene som tiltrekker. Landets største kinokjede SF Bio eier og driver kinoene i 22 byer i Sverige. Selskapet er en del av Nordic Cinema Group og eid siden april 2013 av Ratos og Bonnier. Digitalisering av all film og lydmateriale er bare ett av de mange endringene som har skjedd de siste årene. En større grad av selvbetjening i alt fra billett av informasjon om filmer er også på trappene.

I juli 2012, gikk SF Bio inn i andre generasjon outsourcing med TeleComputing. Både internasjonalt endringer og endringer i egen virksomhet førte til nye krav på IT-siden, og var grunnen til at de ønsket å outsource IT-driften. Fokuset var på kvalitet, pålitelighet og tilgjengelighet, samt å få en mer smidig virksomhet.

- Det var viktig å ha tilgang til standardiserte tjenester og prosesser basert på en tjenestebasert og fleksibel forretningsmodell. Selvbetjening var et annet viktig element for å redusere kostnader og øke hastigheten på håndtering av brukeradministrasjon, sier Johan Röfors, IT Operations Manager på SF Bio.

TeleComputing håndterer SF Bio klient og brukeradministrasjon for de 500 ansatte. Dette inkluderer stasjonære, bærbare og tynne klienter. En av de viktigste komponentene er TeleComputings selvbetjeningsportal, Opus samt en On Demand løsning som kunden betaler per bruker, per måned.

TeleComputing hjelper også med teknisk rådgivning og har ressurser på plass hos SF Bio. I tillegg drifter TeleComputing en rekke servere, både for applikasjoner og databaser. En annen komponent i leveransen er støttesystemer og overvåking av datamaskiner i SF Bio prosjekt, for å digitalisere film og lyd i alle kinoer.

- En ting som er unikt med TeleComputing er standardisert Katalog av forhåndsdefinerte priser. Det gir fleksibilitet for oss som kunde. Eksisterende tjenester må tilpasses svært lite, eller ikke i det hele tatt å være i stand til å passe i en helt ny sammenheng, noe som gir et minimum prosjektkostnadene til å distribuere løsninger. TeleComputing har også et velfungerende endringsprosess, sier Johan Röfors.

For ansatte i SF Bio betyr samarbeidet med TeleComputing stabile og standardiserte arbeidstjenester. Økonomisk samarbeid har blant annet ført til forutsigbare kostnader uten overraskelser på fakturaen. SF Bio har 15 personer på sin egen IT-avdeling, en god klient-organisasjon, som nå styrer nettverket, drift og utvikling av salgssystemet og Business Intelligence.

- TeleComputing fungerer som en ekte partner og ikke bare som leverandør. De har virkelig lært å kjenne SF Bios virksomhet og forstår våre behov, sier Johan Röfors.


Digital filminformasjon
Høsten 2013 opprettet TeleComputing en Internett-terminal, som nå er utplassert i et par SF Bio kinoer. Med terminalen kan kinogjengere surfe på en rekke nettsteder for å søke etter informasjon om filmer.

I stedet for denne tradisjonelle bruk av informasjonsskilt om filmene, ønsket SF Bio å bruke en penere løsning, som også er digital. De hadde tidligere gjort et lignende prosjekt med TeleComputing, men da med datamaskiner plassert i kioskmodus. Den eksisterende løsningen var tilpasset for å kjøre på de nye maskinvarene. En prosjektleder fra TeleComputing tok utfordringen, og allerede etter en uke fikk SF Bio, et ferdig forslag. TeleComputing monterte og koblet opp løsningen på den nye kinoen i Täby sentrum.

Den første testperioden er nå i gang for å måle BRUKT-force og vurdere hva som kan forbedres. Løsningen har blitt positivt mottatt av kino besøkende. Hele anlegget er bygget opp med tanke på selfservice med ekstra mange billettautomater der besøkende kan kjøpe og hente forhåndskjøpte billetter. Testrunde to vil starte i år, og hvis alt går bra, er ideen om at det digitale videoinformasjon systemet skal rulle ut i fullskala på alle SF Bio kinoer i hele Sverige.