CANDYKING FIKK GODTEPOSE MED FLEKSIBLE IT-LØSNINGER

Godteri i løsvekt er en suksess som sprer seg over Europa. Når posene er fylt før helgen, er det vanligvis Candyking som sikrer at hyllene i butikken inneholder de riktige godbiter. For en raskfotet og voksende selskap som Candyking kreves fleksible IT-løsninger som vokser og utvikler seg med organisasjonen. Riktig løsning for Candyking er TeleComputings skybaserte tjenesteplattform TCON - en godtepose fylt med de beste IT-tjenestene.


Den svenske godterirevolusjonen begynte på midten av 80-tallet da selvplukking ble tillatt og Karamellgrossisten ble stiftet. Etter eierskifter, oppkjøp og internasjonal ekspansjon heter selskapet nå Candyking, men oppdraget er det samme: å sikre at godterihyllene i butikkene er innbydende og velfylt med alle de varemerkene som kundene forventer å være i et velkomponert godtepose.

Ekspansjon - både organisk og gjennom oppkjøp - er en utfordring for IT-avdelingen, som må gi en IT-løsning som kan utvides med samme hastighet som selskapet. Candyking valgte tidlig å outsource IT-funksjoner, og har vært kunde hos TeleComputing siden 2008.

I desember 2012 flyttet løsningen til TeleComputings skybaserte plattform TCON. Selskapets egen IT-avdelingen består av bare fire personer, som sammen med TeleComputing leverer til samtlige ansatte i de ti landene hvor selskapet driver virksomhet.

Candykings IT-direktør Linus Axelsson mener at outsourcing innebærer både tekniske fordeler og gir organisasjonen tilgang til spisskompetanse:

- Outsourcing handler både om teknologi og personell. For det første vi har hele tiden tilgang til TeleComputings konsulenter og for det andre har vi en teknisk plattform som ville ha vært umulig å skape med egne investeringer.

Candyking har ekspandert kraftig de siste årene. I løpet av tiden som TeleComputing har hatt ansvaret for IT-løsningene har seks nye land og et stort antall brukere blitt lagt til. Når antallet brukere øker, eller når behovene endres, kan TeleComputing umiddelbart imøtekomme dem.

- Det finnes en veldig tydelig skalerbarhet på alle aspekter av IT-virksomheten. Det er enkelt for oss å justere eller legge til tjenester rundt program- og maskinvare for å imøtekomme kravene fra organisasjonen. Like viktig er det at vi har tilgang til bemanning for å håndtere support for alt utstyr og alle tjenester.

Det finnes også skalerbarhet nedover, da forandring og rasjonalisering av virksomheten gjør at behovet for enkelte tjenester reduseres eller forsvinner. Med TCON er mulig å redusere eller fjerne tjenester like enkelt som å legge til. Alle endringer er synlige umiddelbart på neste måneds faktura.

Enkelheten er ikke de eneste fordelene som Linus Axelsson ser med TCON. En annen viktig fordel er mobiliteten. Candykings ansatte kan bruke hvilken som helst form for pålogging for å få tilgang til selskapets IT-miljø, og hvis de ønsker å bruke en annen klient enn den som tilbys av selskapet, blir pålogging håndtert ved hjelp av en SMS til mobilen.

Candyking var tidlig ute når de valgte å outsource sine IT-funksjoner, noe som Linus Axelsson konstaterer har vært den riktige strategien for selskapet:

- Siden vi begynte å jobbe med outsourcing har det skjedd enormt mye. De tekniske løsningene har blitt skarpere, men det handler også om at vi i fellesskap har skapt en forståelse omkring hva outsourcing innebærer og hvordan man skal oppnå fordelene med en slik løsning. Jeg er fornøyd med hvor vi er i dag, og med TCON har de siste brikkene i puslespillet falt på plass.